In een interview met De bewaker promoot het record van BROCKHAMPTON in 2021 ROADRUNNER: nieuw licht, nieuwe machine, deed Kevin Abstract wat leek op een schokkende uitspraak: “Ik denk dat dit het eerste album is waarop ik dit boyband-gedoe echt beu ben.” Het was jaren geleden dat de VERZADIGING de trilogie bevestigde hun zelfverklaarde status van “beste jongensband sinds One Direction”, en ondanks hun waanzinnig productieve productie – ROADRUNNER was hun zesde LP in vier jaar tijd – het inclusieve en hechte karakter van de band werd altijd als een centraal aspect van hun identiteit beschouwd. Door de wens te uiten om afstand te nemen van het “boyband” -label, versterkte de verklaring van Abstract dit idee alleen maar. Ze zagen zichzelf meer als “een gemeenschap. Vrienden. De homies,’ legde hij uit. Het veronderstelde laatste album van de band bereikt een nog krachtigere en verenigende omschrijving: Het gezin. Op deze geeft Abstract echter een diep gevoel van vermoeidheid weer dat te maken heeft met meer dan alleen terminologie: “Dead Tired/Feeling Stupid”, geeft hij toe op getokkelde gitaar op “This American Life”, “En ik heb niets te zeggen . ”

Als om echt naar huis te gaan, herhaalt Abstract deze regel keer op keer. Dit komt overeen met de algemene sfeer van Het gezin, wiens bestaan ​​voortdurend wordt aangeprezen als zowel een etiquettevereiste als een kans om het BROCKHAMPTON-verhaal serieus te vertellen. Voor fans leek het einde al een tijdje aanstaande, met een onderstroom van melancholie en nostalgie die elk van hun albums minstens kleurenspel. Pas eerder dit jaar kondigde de band officieel aan dat ze zouden vertrekken naar een “onbepaalde onderbreking,” voordat ze plagen wat wordt aangekondigd als hun “laatste album” op Coachella. “Het is geen soloalbum, het is een bandalbum”, beloofde Abstract, en hoewel sommige luisteraars misschien teleurgesteld zijn dat het veel op het eerste lijkt, speelt het eigenlijk veel op beide. Abstract doet alle leadzang, met bijdragen van Bearface en Romil Hemnani, en hij geeft direct toe dat het een vreemd schokkend afscheid is: “The band’s done not being on the album,” rapt hij op het opwindende “Big Pussy”. ‘. Het is moeilijk om dit een soloproject van Kevin Abstract te noemen als BROCKHAMPTON, zowel conceptueel als spiritueel, de absolute enige focus is.

Wanneer Abstract de ups en downs van de BROCKHAMPTON niet in kaart brengt, reflecteert het op hoe hun onwaarschijnlijke traject persoonlijk zijn gedrag beïnvloedde op een manier die de dynamiek van de groep verder illustreert. “All That”, het themalied van de gelijknamige Nickelodeon TV-show uit de jaren 90, waarin hij beschrijft hoe roem samenviel met zijn worsteling met verslaving, maar benadrukt dat genezing was wat ze allemaal collectief nodig hadden. . Later, op het titelnummer, gaat hij zelfs zo ver dat hij de bazige, zelfvernietigende leiderschapsstijl die de band over de rand duwde, belichaamt in plaats van alleen maar te weerspiegelen: “Ik voel me vrij als ik drink, je weet het niet . schijt aan mij. De toxiciteit en rusteloosheid die ten grondslag liggen aan veel van Het gezin voelt angstaanjagend vertrouwd aan – er zijn onderweg steekjes geweest – maar BROCKHAMPTON heeft het nog nooit met zo’n rauwe overtuiging bezeten. Deze brutale eerlijkheid blijft de kern van Het gezin, hoewel Abstract het identificeert als een van de problemen wanneer je probeert om alles in kunst te veranderen.

Hoe verrassend het ook mag klinken, het is bijna opmerkelijk hoe bitterzoet het hele album is. Er is geen moment van feest zonder een zweem van spijt, geen hoopvolle knipoog naar de toekomst die niet vol onzekerheid zit. De nevenschikking tussen de duistere sfeer van Abstract en de weelderige, levendige soundscapes van Bearface en Hemnani is ook te verwachten, maar voor een plaat over de vluchtigheid en magie van een zelfgemaakte band die succes vond na een ontmoeting op een Kanye West-fanforum , het is vreemd hoe naadloos, bijna comfortabel zijn 35 minuten voorbij vloeien. Als je de veranderende en onvoorspelbare energie van BROCKHAMPTON wilt proeven, kun je het beste luisteren MT – het album dat ze een dag later uitbrachten als “afscheidscadeau” voor fans Het gezin, hoewel het er eigenlijk voor was opgenomen. Over het algemeen, Het gezin blijkt attent te zijn zonder volledig somber te zijn, attent maar niet helemaal berekend, een familieaangelegenheid maar niet echt. MT klinkt als een BROCKHAMPTON-album; Het gezin is een afscheid van alles wat betekende.

Zo vaak als het album rond dezelfde ideeën draait, lijkt Abstract op zijn hoede om te lang bij een van hen stil te staan. De meeste nummers zweven rond de 2 minuten, en zelfs als ze wat langer blijven hangen, onthullen ze niet noodzakelijkerwijs veel dat fans niet al zouden weten. Dat is de reden waarom de laatste serie van het album zo opvallend is: beginnend met “The Family”, lijkt het alsof een man de show probeert af te ronden door precies de juiste noot te raken, en zelfs als ze niet allemaal met evenveel impact landen, samen ze brengen de mix van frustratie en dankbaarheid over die hoort bij het einde van een hoofdstuk. Hij lijkt niet echt uitgeput, gewoon overweldigd en klaar om verder te gaan. Van alle bijtende waarheden die Abstract op het album morst, zou die van “Take It Back” waarschijnlijk in elke andere context met enige twijfel worden tegengekomen: “United we stand, verdeeld we vallen / het spijt me maat, maar dat is niet het geval “. is helemaal niet op ons van toepassing / Het volgende hoofdstuk is alles / Dat is mijn belofte aan jullie allemaal. Het gezin klinkt als meer dan een mogelijkheid.