Het prijzenseizoen komt eraan en daarmee komt een reeks semi-autobiografische drama’s die zijn geïnspireerd op de levens en beproevingen van hun regisseur. door Steven Spielberg De Fabels herinterpreteert haar jeugd na de Tweede Wereldoorlog met warme nostalgie, moeder-zoon melodrama en een duizelingwekkende liefde voor cinema. Ondertussen, James Gray Childhood Story, armageddon tijd, dompelt ons onder in het ijskoude Amerika van het Reagan-tijdperk en vermengt ons tegelijkertijd met spijt en wit schuldgevoel. Maar Alejandro González Iñárritu Bardo, valse kroniek van een handvol waarheden maakt zich los van het peloton en concentreert zich niet op een jeugdige dubbelganger, maar op een bejaarde analoog die op zijn leven terugkijkt met een duizelingwekkende mix van plezier, angst en intellectuele aanstellerij.

Al deze films zijn – misschien – onvermijdelijk toegeeflijk, de ziel onderzoeken van een legendarische filmmaker met het dunne masker van fictie om hem in staat te stellen zo eerlijk te zijn als hij durft. Toegeeflijkheid is een goddeloos subjectief middel. Als je van snoep houdt, bestaat de dood door chocolade niet. Maar als u de voorkeur geeft aan hartig, kan de sacharine-laag uw tanden beschadigen. Het gaat er dus niet om of Iñárritu’s nieuwste vergevingsgezind is, maar of die verdraagzaamheid werkt. En eerlijk gezegd kan ik nog steeds niet beslissen.

Wat is bardo zeker?

Bardo, Valse kroniek van een handvol waarheden (2022).  Daniel Giménez Cacho als Silverio.

Krediet: Netflix

Geregisseerd en mede geschreven door Alejandro González Iñárritu, Bardo, valse kroniek van een handvol waarheden gaat over een Mexicaanse journalist die, net als Iñárritu, zijn carrière zag bloeien in Amerika. Silverio (Daniel Giménez Cacho) staat op het punt een grote prijs voor zijn werk in ontvangst te nemen en keert terug naar Mexico om na te denken over zijn carrière, levenskeuzes en plaats in zijn geboorteland en geadopteerde land. Zoals Iñárritu won Bejubeld bij de Oscars met films als Babel, vogelman, en De geest, de vergelijking is duidelijk. Maar haar interne identiteitsoorlog ontvouwt zich op een glibberige, surrealistische reis die zowel fascinerend als frustrerend is.

Silverio ontvangt een of andere Lifetime Achievement Award en wordt gedwongen het pad terug te volgen dat hem hier heeft gebracht. Het scenario van Iñárritu en Nicolás Giacobone (die een Oscar deelt voor zijn werk aan vogelman) glijdt van Silverio terwijl hij zijn jonge zoon zachtjes aanraakt om, even later, dezelfde zoon te confronteren, nu een opstandige tiener. Evenzo komt een lezing over de Mexicaanse geschiedenis tot leven met levendige re-enactments, alsof de krachtige en kleurrijk gekostumeerde soldaten uit Silverio’s gedachten opwellen. Elders gaan de decors in elkaar over: een metro flitst een bescheiden huis binnen, met alleen een passagier die staart en een pakket wordt afgezet om ze te verbinden.

Het zal letterlijk uren duren voordat Iñárritu volledig onthult wat al deze gladheid in het verhaal betekent. Maar een geïnformeerd publiek wordt vanaf het begin gewaarschuwd. En eerlijk gezegd, als je dat eenmaal weet, kan het soms martelend aanvoelen om te wachten tot het verhaal zich gedurende de looptijd van twee uur en 39 minuten ontvouwt.

Het is niet dat bardo gaat helemaal over zijn onthulling in het derde bedrijf. Maar toen ik het in-game-apparaat besefte, worstelde ik om emotioneel deel te nemen aan de hersenstrijd die zich ontvouwt over neonverlichte daken, zonovergoten resorts en verzengende woestijnen. Met dit kader schept Iñárritu een afstand die zijn executie niet kan overschrijden.

bardo is visueel verbluffend maar emotioneel verdovend.

Bardo, Valse kroniek van een handvol waarheden (2022).  Daniel Giménez Cacho als Silverio en Francisco Rubio als Luis Valdivia

Krediet: Netflix

De beelden zijn prachtig, aangevuld met de kinetische cinematografie van Darius Khondji, die ons door een zorgvuldig gechoreografeerde lange opname voert die doet denken aan die van Iñárritu. sterk hectisch vogelman. Het werpt ons in de greep van Silverio’s innerlijke onrust, geëxtrapoleerd met dansers en overweldigende reünies. Er is echter een koude vervreemding in de film. Terwijl Silverio van het ene droomachtige scenario naar het volgende gaat, kan men ontzag hebben voor hun vreemdheid, zoals wanneer Iñárritu een Een lijn, met een volwassen man gekrompen tot de grootte van een kind terwijl Silverio zijn vader (en zijn problemen met zijn vader) confronteert. We zouden zomaar kunnen zwijmelen bij een muzikaal nummer, waar alle gasten op een feest veelbetekenend bewegen op een lied van David Bowie, dat het zuurverdiende maar korte geluk van de held weerspiegelt. Maar de koelte ervan laat ons niet dichtbij komen.

In deze stroperige vreemdheid injecteert Iñárritu een duistere verbijstering die humor zoekt in scènes van dood, nederlaag en zelfs genocide. Een sterk voorbeeld is aan het begin van de film, wanneer Silverio en zijn vrouw (Griselda Siciliani) te maken krijgen met de dood van hun pasgeboren baby. In plaats van een duistere reeks hartverscheurend drama, wordt een ongemakkelijke komedie geboren uit een grafische geboortesequentie waarin een CGI-baby fluistert dat “de wereld te verkloot is” en beleefd vraagt ​​om terug te keren naar de baarmoeder van zijn moeder. De doktoren verplichten zich en creëren een gynaecologische fysieke komedie die eerst schokkend en dwaas is, maar dan verandert in een grove grap als de verwarde moeder door een ziekenhuisgang dwaalt met de navelstreng achter haar aan, een bloedige verveling en vlezig.

bardo heeft een donker en gedurfd gevoel voor komedie.

Bardo, Valse kroniek van een handvol waarheden (2022).  (LR) Daniel Gim»nez Cacho als Silverio en Ximena Lamadrid als Camila.

Krediet: Netflix

De humor hier is indrukwekkend ongemakkelijk, en lijkt te suggereren dat je in het licht van zo’n duisternis wat anders kunt doen dan lachen? En er zijn overal tijden bardo waar we konden lachen in weerwil van de absurditeit van het leven, onze eigen sterfelijkheid en de kleine veldslagen die we kiezen terwijl onze tijd in deze verknipte wereld ten einde loopt. Maar voor elke streak die opwindend of betoverend klikt, zijn er nog drie of vijf die doorgaan met geweldige ideeën maar afnemende opbrengsten.

De acteurs van hun kant duiken zonder bang te zijn om te verdrinken in metaforen. De familie, waaronder Ximena Lamadrid en Íker Sánchez Solano als Silverio’s volwassen kinderen, kibbelt over authenticiteit maar glijdt even gemakkelijk af in het absurde. Cacho pakt de film met koel zelfvertrouwen aan, wat hem tot een meeslepende gids door deze cerebrale crisis maakt. De vurige gladheid van de film weerhield me er echter van om het trauma te grijpen en te voelen in plaats van alleen het trauma te zien.

Aan het einde, bardo is meer geestverruimend dan hartverscheurend. Het is psychologisch interessant, maar niet bevredigend boeiend. Het is een trippy verkenning van een man die in oorlog is met zichzelf. Maar uiteindelijk lijkt Iñárritu niet zeker wat het winnen of verliezen van deze strijd betekent. Dus misschien is de bestemming niet het punt; misschien draait het allemaal om reizen. En als het zo is, bardo is een weg bezaaid met valkuilen, die bestaat uit momenten van tederheid en overdaad, maar ook uit lange stukken zware gesprekken en saaie verveling. Uw kilometerstand kan variëren.

Bardo, valse kroniek van een handvol waarheden op 4 november in de bioscoop geopend met een uitbreiding op 18 november. De film zal komen netflix 16 december.