Timothée Chalamet is terug om je verliefdheid op hem te compliceren.

De It Boy die critici en fans versteld deed staan ​​met zijn aangrijpende bochten noem me bij je naam, Lieveheersbeestje, en Kleine vrouw tilt ‘bad boy’ naar een heel nieuw niveau met zijn optreden als de kannibaal in Botten en al. Op het eerste gezicht lijkt de roadmovie over weggelopen tieners tijdens een moordpartij de traditie van Badlands Waar geboren moordenaars. Maar in handen van regisseur Luca Guadagnino (Suspiria, noem me bij je naam), komt deze gedurfde bewerking van de YA-roman van Camille DeAngelis in de buurt Interview met een vampierhet leveren van een bedwelmend verhaal over queer liefde en zelfontdekking druipend van bloed.

In deze noem me bij je naam Tijdens deze mini-reünie speelt Chalamet een aantrekkelijke jonge zwerver genaamd Lee die dodelijk de onlangs verstoten Maren (Taylor Russell) ontmoet, die op een wankele zoektocht is om haar lang verloren gewaande moeder te vinden. Al snel beseft het paar dat ze allebei “eters” zijn, in wezen kannibalen die geboren zijn om naar mensenvlees te hunkeren. Hun ontmoeting is allesbehalve schattig, met een moord en de overhaaste beslissing om samen te werken en op te stijgen – in een gestolen vrachtwagen, niet minder. Maar vanaf hun eerste gedeelde blik is het duidelijk dat deze twee iets in elkaar zien dat de rest van de wereld mist.

Samen gaan Maren en Lee op jacht. Ze zullen op zoek gaan naar de waarheid over de vermiste moeder van Maren en ze zullen de andere eters vermijden, wier wreedheid en vreemdheid bijzonder verontrustend zijn. Maar kan een leven van onderweg eten hen iets anders opleveren dan pijn?

onder zijn huid, botten en al is een vreemd liefdesverhaal.

Taylor Russell en Timothée Chalamet binnen

Credits: Yannis Drakoulidis / Metro Goldwyn Mayer Pictures

Ja ja. Maren is een jonge vrouw en Lee is een jonge man. In de film wordt Lee echter gepresenteerd als seksueel vloeiend in zijn verlangens en wordt hij bespot met een homoseksuele smet vanwege de manier waarop hij zich kleedt. Afgezien daarvan dient kannibalisme echter in Guadagnino’s bewerking van DeAngelis’ boek als een metafoor voor homoseksualiteit.

Bedenk voordat je vervaagt dat vreemd verlangen in het hart van horrorfilms klopt sinds James Whale ons gaf Frankenstein, een verhaal waarin het verlangen van een man om te trouwen niet kan worden vergeleken met zijn verlangen om de man van zijn dromen te bouwen. Speelt dat een beetje in de letterlijke plot van de film? Zeker, maar decennialang heeft Amerika’s endemische homofobie Hollywood-filmmakers in de kasten van queer coding, geobsedeerde moeders gedwongen. psychologie aan het binnenlandse partnerschap van bloedzuigers in Een vampier interviewen. Deze griezelige karakters trotseerden gendernormen, vonden duurzame banden in relaties van hetzelfde geslacht en worstelden met de gruwel om door de samenleving als monsters te worden gezien. botten en al zet de traditie voort met zijn coming-of-age-verhaal dat zich afspeelt in het Reagan-tijdperk.

Hier is seksueel verlangen verbonden met het kannibalisme van een eerste slaapfeestje, waar de flirt al snel escaleert in een gruwelijke hap. In Lee ziet Maren iemand die dit verlangen begrijpt en deelt. Samen verkennen ze deze duistere drang, gedreven door de behoefte om te eten, maar doodsbang voor wat het zou kunnen betekenen om iemand te vinden om deze levensstijl mee te delen. Net zo Interview met de vampier, de mensenetende scènes hebben een element van sensualiteit. Personages trekken hun kleren uit of komen met warrig haar uit moordscènes tevoorschijn. Ze hijgen en kreunen terwijl ze hun slachtoffers bijten, krabben en graven. Maar niet zoals interview met de vampier, botten en al staat niet toe dat het publiek flauwvalt met zijn eters.

botten en al is intens gewelddadig en niet voor bangeriken.

Taylor Russel en Mark Ryland binnen

Herinneren foto’s van voedselporno bij Guadagnino Ik ben liefde? Herinner je je de geduldige opname van elke ronding en elk detail van een delicaat gerecht door de camera? Stel je nu de concentratie en fascinatie voor die van toepassing zijn op de presentatie van de tepel van een man die direct op zijn borst wordt gebeten.

botten en al houdt zich niet in in het gebruik van gore, net zoals in Guadagnino’s macabere remake van Suspiria. Zelfs een doorgewinterde horrorfan als ik was geschokt door het scheuren van het vlees en de consumptie hier. Dergelijke macabere inhoud lijkt misschien uit balans te zijn met de verder dromerige toon van de film, die van staat naar staat vaart, van maand tot maand, in een vrolijk wazig waas van lust en misdaad. Guadagnino gebruikt de afkeer van deze scènes van kannibalisme echter om Marens zelfhaat weer te geven, geboren nadat hij was opgegroeid tijdens het Ronald Reagan-tijdperk, waar preppy conformiteit de regel van de dag was en homoseksuelen stierven aan aids in het bijzijn van een apathische president. Haar vader leerde haar dat haar verlangens verkeerd waren en verborgen moesten blijven, en dat deed ze… totdat ze het niet meer kon.

Terwijl ze op zoek is naar haar moeder, vindt Maren een uitverkoren gezin in Lee. Ze vindt ook waarschuwende verhalen, zoals een redneck met een wilde grijns (noem me bij je naam Michael Stuhlbarg in een huiveringwekkende performance) en een excentrieke oude eenling (Mark Rylance, afwisselend verleidelijk en angstaanjagend). Maar naarmate ze begint te vertrouwen op wie ze is en waar ze van houdt, veranderen de voorstellingen van geweld. Zijn laatste moord is niet minder bloederig dan de eerste, maar hij is neergeschoten op een manier die bijna een liefdesscène nabootst, waarbij de nadruk ligt op verbinding in plaats van vernietiging. Door dit te doen, creëert Guadagnino een boog van Maren’s volwassen worden door eigenliefde (en ja, fictief kannibalisme).

Timothée Chalamet en Mark Rylance zijn indrukwekkend in Botten en al.

Regisseur Luca Guadagnino op de set van

Chalamet is uitstekend gecast als Lee, een droomjongen die een nachtmerrie zou kunnen zijn. Haar spichtige gestalte, haar slordig geverfd roze haar en een reeks aan flarden gebloemde topjes spelen als Leonardo DiCaprio’s kringloopwinkelversie in Romeo en Julia van William Shakespeare. Lee is letterlijk de leeuw van de armen, met alle charme maar met een klein budget.

Armoede staat centraal om de twee belangrijkste minnaars te begrijpen, die – zoals veel jonge LGBTQ-mensen – zijn afgewezen of verbannen vanwege hun verlangens, en dus op straat leven en hun best doen. In deze crisisstorm is Chalamet kalm en luchtig om Marens laatste zenuwen te kalmeren. Maar hij is niet verdoofd en zijn pijn zal komen in een climax die zowel hartverscheurend als vreemd opwindend is.

In schril contrast met Lee staat Sully, een potentiële mentor die een zachte toon met een vleugje dreiging draagt. Oscarwinnaar Rylance (brug van spionnen) zou een kanshebber kunnen zijn voor Beste Mannelijke Bijrol, dat wil zeggen, als de Academie de donkerste scènes aankan. De Engelse acteur met de mond van een aanbiddende grootvader begeeft zich op het snijvlak tussen vertederend en vervelend. In één reeks wil je misschien dat Maren Sully volgt, de excentrieke maar beschermende geweer. In de volgende kan je huid bedekt zijn met kippenvel terwijl je hele lichaam je dwingt te vluchten, wensend dat je Maren met je mee zou kunnen slepen. Met een harde blik of een zacht gesis, kan Rylance een 180 doen die je hoofd doet tollen en je ruggengraat doet trillen.

Maar voor dit alles, botten en al is de film van Russell. Zijn rol is verre van de meest opvallende, die bestaat uit stille blikken en voorzichtige toespraken. Maar dat is zo ontworpen. Maren is een jonge vrouw die al zo lang onder druk wordt gezet om zich te beperken tot een kleine doos van wat de samenleving zegt dat het zou moeten zijn, dat er een groot deel van de film nodig is om achter de muren die ze heeft gebouwd vandaan te komen. Terwijl haar kwetsbaarheid opbloeit, brokkelt de steenachtige buitenkant gestaag af, waardoor we toegang krijgen tot haar passies en pijn. Russells terughoudendheid bouwt Marens reis langzaam maar zeker op, ondanks de ongelooflijke aanwezigheid op het scherm van haar aangekondigde co-sterren zonder ze te willen overtreffen. Zijn rol is geen flitsende rol, maar een langzame verbranding die het vuur aansteekt in de laatste akte, waardoor het publiek rood wordt.

Net zo Ik ben liefde en noem me bij je naam voor hem, Luca Guadagnino botten en al is een romance die zo intens sensueel is dat het blijft hangen als de aanraking van een minnaar op je lippen, zelfs nadat ze verdwenen zijn.

Met zijn nieuwste omarmt hij lichaamshorror om uitdrukking te geven aan de brutaal maatschappelijke homofobe zelfhaat in het Amerika van het Reagan-tijdperk. Door een moderne It Boy in te zetten om herinneringen op te halen aan degenen die eraan voorafgingen, trekt het een ouder publiek mee in een bekende golf van tienerlust. Guadagnino stapelt zijn cast op met oogverblindend jong talent en gevestigde ondersteunende spelers en brengt een gestage stroom van intensiteit, of het nu een scène is over kannibalisme of paren. Zij zijn onze standvastige gidsen door deze wereld van spuug, snot en bloed. En door al die modder, chaos en moord heen, onthult de film een ​​diepe empathie voor jonge homomannen die wanhopig op zoek zijn naar begrip en liefde.

Aan het einde, botten en al is even stralend romantisch als onbeschaamd gruwelijk. Daarin is het niet alleen een juweel van queer horror, maar een van de beste films van 2022.

botten en al draait nu in de bioscoop.

UPDATE: 22 november 2022, 17:17 uur EST Bones and All werd oorspronkelijk besproken tijdens het 60e filmfestival van New York op 17 oktober 2022. Dit stuk is opnieuw gepost om te proosten op de bioscooprelease.