Enkele van de beste documentaires bevatten verhalen die vreemder zijn dan fictie, zoals de geamputeerde voet in het midden van Onderzoekers Guardiansserieus concurrentievermogen in Luchtgitaar natie, of de hallucinerende wendingen van de echte criminaliteit edelsteen de bedrieger. Ongeacht het onderwerp, een geweldige documentaire kan je meeslepen met zijn bizarre premisse en je vervolgens omhullen met zijn sfeer, hart en adembenemende onthullingen. Ondanks de verouderde titel, Mijn oude school blijkt zo’n film te zijn, waarin een verzameling memorabilia van voormalige klasgenoten wordt onthuld om een ​​volledig, vermakelijk en soms verontrustend portret van een Schots schandaal te schetsen.

In 1993 liep een nieuwe leerling door de gangen van een Schotse middelbare school en sloot zich aan bij een groep 16-jarigen in seksuele voorlichtingslessen, gekke feesten en zelfs het toneelstuk op school. Vanaf het begin was er iets anders aan Brandon Lee, die pochte op een tragische geschiedenis, ervan droomde dokter te worden en genoot van de muziek van de jaren 80. Maar zoals in elke Amerikaanse tienerfilm die zijn zout waard is, maakte hij een paar snelle vrienden, klom door de rangen van populariteit, en toen – nou, laten we zeggen, toen zijn geheim uitkwam, was de hele stad in rep en roer.

Natuurlijk kun je googelen wat er is gebeurd, maar je zou het missen, omdat Mijn oude school ontvouwt dit verhaal op een fascinerende en diep persoonlijke manier: regisseur Jono McLeod was een van Lee’s klasgenoten. Samen met zijn oude vrienden zit McLeod voor de camera, tegen de achtergrond van een klaslokaal met stoffige schoolborden en stevige houten bureaus, en bladert door de geschiedenis zoals zij die kennen. Misschien omdat de regisseur een van hen is, is er een ontwapenend gebrek aan gêne en een betoverende grap bij deze geïnterviewden. Zoals een klasgenoot zegt, waren zij niet de enigen die door Lee werden bedrogen. Ze plaagde McLeod en lachte: “Dus [were] jij, houd je bek !”

Mijn oude school staat met opperste zin voor een uniek obstakel.

Alan Cumming als Brandon Lee

Krediet: Magnolia Pictures

Terwijl veel van Lee’s klasgenoten bereid waren om voor de camera te verschijnen en hun herinneringen aan dat schandaal uit de jaren 90 te delen, eiste Lee een voorbehoud. De openingstitelkaarten van Mijn oude school uitleggen dat hij instemde met een audio-interview, maar niet wilde dat zijn gezicht op de camera te zien was. In plaats van hem in silhouet te fotograferen, alsof Lee een staatsgetuige was die op de vlucht was voor gevaarlijke criminelen, huurde McLeod een acteur in om deze audio-interviews te synchroniseren, zijn woorden een gezicht te geven en een visuele uitvoering die heerlijk slim blijkt te zijn.

Niet zomaar een acteur zou het natuurlijk doen. McLeod tikte Alan Cumming, de iconische Schotse acteur die, zo blijkt, ooit werd overwogen om Lee te spelen in een verhalende film over zijn leven die nooit is uitgekomen. Hoewel het een brutale knipoog is naar de gecompliceerde aard van het verhaal, is de cast in eerste instantie schokkend. Cummings is duidelijk een pro, terwijl de andere geïnterviewden burgers zonder toezicht zijn. Dit verontrustende onderscheid zorgt er echter voor dat het publiek alles wat Lee zegt vanaf het begin in twijfel trekt. Zelfs nu verbergt hij zich nog steeds. En wat een schuilplaats: achter het gezicht van een geliefde, bekroonde toneel- en schermkomiek die een ondeugende knipoog en sluwe verfijning toevoegt aan elke gekke anekdote, inclusief de nonchalante aandrang, heeft Lee de geestbeheersingskrachten van een Jedi. Ja, en dit is nog maar een voorproefje!

Mijn oude school genomen van Daria sensationeel.

Een geanimeerde Brandon Lee steekt zijn hand op in een klaslokaal van

Krediet: Magnolia Pictures

Cumming speelt de hedendaagse Lee en draagt ​​grijs haar, een bril en de conservatieve kleding van een respectabele heer, maar zijn optreden strekt zich uit tot de talrijke documentaire re-enactments van Lee’s tijd onder zijn 16-jarige klasgenoten. In plaats van een te trekken Pen15waar volwassenen zich in wezen verkleden als kinderen in een live-action comedy-stijl, Mijn oude school animeert zijn reconstructies met de stem van acteurs. Het beste van alles is dat het dit doet in een stijl die sterk is beïnvloed door de tekenfilm uit de jaren 90 van MTV. Daria.

De studenten en hun docenten zijn afgebeeld als karikaturen, die net als de cast van Cumming subliem slim blijken te zijn. De Daria De stijl van gedurfde kleuren en dikke zwarte contouren duwt Gen X’ers ​​en oudere millennials in gezellige nostalgie, wat ons klaarstoomt voor scènes van grappen maken op de middelbare school. Het werkt thematisch perfect om op deze manier pesten door tieners, roekeloze feestjes en coole kid-make-overs weer te geven, maar het is ook een slimme oplossing om Lee’s gezicht buiten de camera te houden, waardoor het geheim in het middelpunt van dit verhaal wordt verdoezeld. Zodra de kat uit de zak is, zullen archiefbeelden van school en Lee’s verontschuldigingstour zijn gezicht uit de jaren 90 onthullen, wat een geweldige beloning vormt voor de schokkende climax van de dokter. En zelfs, jaje kunt dit volledig onderzoeken, maar Mijn oude school is leuker als je wordt begeleid tijdens de rit.

Mijn oude school confronteert verontrustende realisaties.

McLeods doordachte interviews met zijn klasgenoten nodigen het publiek uit tot de opwinding van reünie en bovendien de sensatie van een hete roddelsessie. Nu volwassenen, maken ze grappen, lachen en beschrijven vrolijk hoe hun schooldirecteur was als een zelfverklaarde Batman, met een intens gevoel voor rechtvaardigheid en een lange, donkere cape. (Het is een vergelijking waar de animatie graag op inspeelt!) Maar als het verhaal verandert in de leugens van Lee, ontstaat er een onbehaaglijk gevoel. Onderwerpen worden aangemoedigd om na te denken over wat deze openbaring toen voor hen betekende – en wat het nu betekent.

Wat zou het betekenen om te weten dat je vriendschap op fictie is gebaseerd? Hoe zou het voelen om oude beelden te zien met een volledig besef van wat er achter de schermen gebeurt? Hoe zou je mening over Lee’s familie kunnen veranderen als je je realiseert dat ze moeten hebben geweten wat er echt aan de hand was? Hoe voelt het om de diepte van deze misleidingen te beseffen?

McLeod haast zich niet verder dan het ongemak van dergelijke scènes. Zoals hij deed met de waanzinnige vreugde van de eerste roddelsessies, nodigt hij ons uit om de huidige malaise van de kameraden te delen. Het is zo diep dat je de hardhouten stoel onder je bijna kunt voelen en het beschimmelde kalkstof in de lucht kunt ruiken.

Van daaruit worden de interviews met Lee puntiger, dieper gravend in zijn misleidingen en veeleisende antwoorden. Zoals je zou verwachten van een internationaal erkende leugenaar, zijn zijn reacties glibberig, onbevredigend en soms irritant. Je vraagt ​​je af of hij tegen ons liegt – of tegen zichzelf? En maakt het uit?

Mijn oude school is een adembenemende must-have.

Maak je geen zorgen. McLeod laat ons niet achter op deze donkere plek. Trouw aan de aard van dit verhaal, gaat het van vreugdevolle jeugd naar sombere volwassen prestaties en verder naar iets anders. Voor Lee betekent dit iets vreemds. Maar voor de rest van zijn klas zijn er feestelijke foto’s van hen, toen en nu. Zwart-wit schoolbeelden worden afgezet tegen moderne bewegende beelden, die hun werk, kinderen en hobby’s tonen, allemaal met dezelfde smaak. De schoolfoto’s rollen zelfs in de aftiteling en herinneren ons oprecht aan onze naïeve jeugd en hoe deze vormde wie we zouden worden, of dat nu een spottende leraar, een pittige theaterjongen of de beruchte Brandon Lee was.

Aan het einde, Mijn oude school balanceert zijn nostalgie en duizeligheid met een verfijnde dosis reflectie en ongemakkelijke realisatie. Dus terwijl het verhaal aanvoelt als het spul van een Hollywood-tienerkomedie, gooit McLeod een vrolijk, rustgevend einde weg ten gunste van iets gecompliceerder en meeslepender. Zodra ik klaar ben Mijn oude school uit Zonnedans 2022, Ik wilde het nog een keer bekijken om te zien hoe de ervaring veranderde toen ik de grote onthulling al kende. En hoewel het geweldig is om dit verhaal te ontdekken door McLeod’s bewuste vertelkunst, is dit document nog spannender bij een tweede kijkbeurt. Je ziet de randen van de puzzelstukjes, waar ze passen en waar niet, en je vraagt ​​je af waarom niemand dit eerder heeft opgemerkt. Omdat dit verhaal echter wordt verteld met zo’n oprechte empathie voor alle personages, zul je je niet zelfvoldaan of veroordelend voelen. Je vraagt ​​je misschien af ​​waar je in zo’n wild verhaal zou passen.

Mijn oude school streamt nu op Hulu. (opent in een nieuw tabblad)

UPDATE: 17 november 2022, 10:03 uur EST Deze recensie is oorspronkelijk gepubliceerd op 22 juli 2022, gekoppeld aan de theatrale release van My Old School. Het is opnieuw gepost met bijgewerkte beschikbaarheidsinformatie, aangezien de film nu op Hulu staat.