“We zijn niets zonder verhalen, en daarom nodigen we je uit om in deze te geloven.” Vanaf de eerste woorden breekt de vierde muur van verwondering, kookt er een spanning tussen geloof en werkelijkheid rond het vertellen zelf, los van de waarheid. In de psychologie van Sebastián Lelio dramahet is deze kracht om ongeloof op te schorten dat niet alleen ethische en spirituele vragen oproept, maar ook de weg vrijmaakt voor een van die vragen Florence Poug‘s beste prestaties van zijn carrière tot nu toe – en dat is de waarheid.

Met Een fantastische vrouw directeur Lelio aan het roer, verwondering Pugh speelt de Engelse nachtegaalverpleegster Lib Wright, die 13 jaar na de Grote Hongersnood van 1862 naar een kleine, vrome gemeenschap in de Ierse Midlands wordt geroepen. Lib doorstaat een lange reis, over de zee, in de regen en op een door paarden getrokken wagen om een ​​afgelegen dorp te bereiken waar iedereen de zaken van iedereen kent. Haar missie is om de O’Donnells te bezoeken die buiten het dorp wonen en een twee weken durend onderzoek te doen naar hun 11-jarige dochter Anna (Kíla Lord Cassidy) die beweert vier maanden niet te hebben gegeten en alleen overleefde op “Manna uit hemel” zei ze. Anna wordt beschouwd als “wonderbaarlijk geleefd” door de “minder wetenschappelijk ingestelde” leden van het dorp, terwijl anderen niet overtuigd zijn, dus Lib moet de waarheid achterhalen voordat het te laat is.

De film is gebaseerd op Slaapkamer auteur Emma Donoghue’s roman die werd geïnspireerd door het 19e-eeuwse “Fasting Girls” -fenomeen, waarbij jonge vrouwen en meisjes maanden zonder voedsel zaten en beweerden uitsluitend te overleven op de kracht van het geloof. Deze botsing tussen wetenschap en religieus geloof vormt de kern van verwondering. Lib is gekoppeld aan een non, zuster Michael (Josie Walker), met wie ze observaties niet kan vergelijken of zelfs maar kan praten, waardoor er spanning ontstaat tussen de medische opvattingen van Lib en die van de gemeenschap. “Het is niet jouw taak om ons te ondervragen, verpleegster”, waarschuwt Ciarán Hinds als pater Thaddeus, de priester van de familie O’Donnell. “Je bent hier alleen om te kijken.” Aangezien Anna door bezoekende pelgrims een “wonder” wordt genoemd en vooral door haar eigen ouders wordt vereerd, wordt het Lib duidelijk dat de mensen om haar heen weinig om haar lichamelijke gezondheid geven.

Tot haar begrijpelijke breekpunt blijft Lib een beeld van absolute kalmte, resoluut professioneel en pragmatisch, terwijl ze haar taken als verpleegster uitvoert, de situatie beoordeelt, systematisch zoekt naar aanwijzingen en haar noemt zoals zij. Pugh is zelfs in staat om zijn jonge patiënte een ingetogen oordeel te geven, aangezien de camera haar in verschillende scènes in profiel vasthoudt – geen sinecure voor een acteur. Als verpleegster opgeleid door Florence Nightingale tijdens de Krimoorlog, heeft Lib veel dood en pijn gezien, zowel tijdens de oorlog als haar persoonlijke ervaringen, dus ze is niet snel aan het wankelen gebracht. Maar privé gaat Lib verder met een donkere, rituele inname van laudanum (een pijnstillende mix van opium en sterke alcohol) om haar eigen verdriet te beheersen, uitgevoerd door Pugh met alleen vuurlicht om een ​​duidelijk visueel obscuur ontroerend effect te creëren voor die intieme momenten. En in een onvergetelijke scène, waarin duistere waarheden worden onthuld, is Pughs vermogen om Lib’s geschokte reactie te manipuleren en tegen te houden een kenmerk van zijn ongelooflijke vaardigheid.

Een vrouw en een meisje zitten in profiel in een verduisterde kamer, de vrouw houdt de kin van het meisje vast.

Florence Pugh en Kila Lord Cassidy in “The Wonder”.
Krediet: Aidan Monaghan/Netflix

Genderpolitiek tiert ook welig door de film, van de privé, vrouwelijke ruimte van het O’Donnell-huis naar de openbare, mannelijke ruimte van de herberg en het volledig mannelijke stadscomité – noch verpleegster Lib, noch zuster Michael krijgen alleen stoelen. wanneer je tegenover de zittende commissie staat. De mannen spreken tijdens de film vaak namens de vrouwen, waaronder Dr. McBrearty (Toby Jones) voor Rosaleen O’Donnell over haar eigen dochter, of onderbreken ze helemaal om hun opmerkingen te negeren, zoals Lib wordt uitgescholden door Dr. de feiten met medische middelen hebben vastgesteld. bewijs. “Je bent een verpleegster. Alstublieft, niet doen een diagnose stellen, zegt hij. Je wordt betaald om te monitoren, niet om in te grijpen. Je bent noch de moeder van het meisje, noch haar dokter. Je gaat te ver, dame. (Met name gebruikt Lib deze vrouwonvriendelijke nadruk later in zijn voordeel). Het is dit gevoel van hulpeloosheid, het onvermogen om in te grijpen, dat Lib ertoe aanzet om het heft in eigen handen te nemen, maar onthult haar diepe bezorgdheid om Anna wanneer elementen van Lib’s professionele routine de grenzen van haar patiënt overschrijden.

Lelio en normale mensen Het scenario van co-auteur Alice Birch is gevuld met duidelijke, eenvoudige dialogen, opzettelijk onopgesmukt gelaten zodat Pugh doordrenkt kan worden met gevolgtrekkingen en geladen betekenis. Nieuwkomer Cassidy geeft een spectaculair afgemeten en kwetsbare prestatie als Anna, waarbij ze alles terughoudt tot een verbluffende scène van waarheden en een buitengewone, stille chemie met Pugh creëert. Lib’s innerlijke rusteloosheid wordt op indrukwekkende wijze overgebracht wanneer ze draagt Gisteravond in Soho en Brooklyn de opvallende creaties van kostuumontwerpster Odile Dicks-Mireaux, gemaakt van stijve, opzettelijk geperste zijde en katoen.

De kracht van de hond cameraman Ari Wegner oefent zijn Oscar-winnende kunstenaarschap uit in verwondering, die zowel privé- als intieme momenten tussen personages vastleggen en de wilde, donkere schoonheid van de Ierse Midlands even breed omkaderen. Wegners werk wordt verder versterkt door de angstaanjagende score van de Britse elektronische producer Matthew Herbert – als je Lelio’s film uit 2017 hebt gezien Een fantastische vrouwOok Herbert schreef deze briljante partituur.

Naast Herberts partituur creëert Lelio de hele film spanning door de kracht van stilte te gebruiken, waarbij alleen het geluid van de donkere, winderige heidevelden te horen is binnen de muren van O’Donnells Farmhouse – ver van de lawaaierige pub van het plaatselijke dorp waar Lib geregeld. Dankzij productieontwerper Grant Montgomery, art director Til Frohlich en decorontwerper Margot Cullen zijn de spaarzame en historisch correcte buitenkant en het interieur van de boerderij uiterst praktisch en benut – natuurlijk licht komt alleen uit de borrelende ijzeren pot in een open haard en kleine ramen – bijna waardoor je de setting vergeet waar je aan het begin van de film doorheen liep. En in de scènes waarin Anna door Lib wordt onderzocht, zijn de enige aanwezige geluiden vaak het geluid van het verschonen van kleding, Lib’s smeekbeden en Anna’s vurig gefluisterde gebeden.

Nog meer politiek gezien vertonen Lelio en Wegner verschillende scènes in de film waarin ze stilstaan ​​bij Lib, die Engels is, aan het eten is, stilletjes de details van de zaak aan het stoven is terwijl ze de bescheiden maaltijden consumeert die haar worden voorgezet. In de loop van de film zien we daarentegen Anna, die Iers is, terwijl haar gezondheid achteruitgaat als gevolg van zelf veroorzaakte hongersnood. Zoals de openingsvoice-over van de film uitlegt: “De Grote Hongersnood werpt nog steeds een lange schaduw, en de Ieren houden Engeland verantwoordelijk voor deze verwoesting.” Het is deze blijvende impact van The Hunger’s effecten op Ierland, en de onderdrukkende rol van Engeland, die door de hele film heen doorgaat, inclusief degenen die dierbaren verloren in deze tijd van hongersnood en ziekte tussen 1845 en 1852.

In een ruig landschap zit een groep mensen, waaronder een verpleegster, een non en een dokter, rond een meisje en een vrouw de krant te lezen.

Josie Walker, Toby Jones, Kila Lord Cassidy, Niamh Algar en Florence Pugh
Krediet: Aidan Monaghan/Netflix

Lelio gebruikt de klassieke filmtechniek van het doorbreken van de vierde muur om de aard van verhalen en de noodzaak van zulke verhalen duidelijk te maken. Vanaf de eerste momenten wordt het publiek door het decor van Wegner geroerd, net zoals we zagen Tuinarchitecten. “De mensen die je ontmoet, geloven met volledige toewijding in hun verhalen”, wordt ons in voice-over verteld. Het publiek herinnert zich dat niveau van het doorbreken van de vierde muur halverwege de film, terwijl Kitty O’Donnell (Niamh Algar) stopt met het graven van de grasmat om naar de camera te staren, zoals Pughs voice-over herhaalt: “We zijn niets zonder verhalen.”

Na een jaar vol enge verhalen rond Pughs andere werk, verwondering snijdt met gedempte kracht door het lawaai en presenteert een intens, aangrijpend en diep ontroerend onderzoek van geloof, wetenschap, verdriet en de gevaren van extreme godsvrucht tegen een verschrikkelijke prijs.

verwondering is nu uit in theaters en streamen op Netflix.